...

HIŠNA OPRAVILA IN ODGOVORNOSTI, ZA OSNOVNOŠOLSKE OTROKE 

Vsi želimo vzgojiti otroke, ki prevzemajo odgovornost, prispevajo k skupnemu dobremu in pomagajo pri hišnih opravilih.

Ampak, pri kateri starosti je primerno, da otroci začnejo sodelovati pri hišnih opravilih? Že kot malčki lahko prevzamejo odgovornost za (letom primerna) hišna opravila, in to jim je zelo všeč – če smo kot starši potrpežljivi. Torej, otroci lahko pomagajo pri hišnih opravilih ne glede na njihovo starost, naša naloga pa je, da jim pri tem odgovornost predstavimo kot njihovo opolnomočenje in ne kot breme. Le tako bodo lahko uživali v učenju in prispevanju k družinski skupnosti.

Na opravila ne smemo gledati kot “naloge, ki jih mora otrok opraviti”, ampak jih – vsaj na začetku – dojemamo kot priložnosti za povezovanje. Zavedam se, da si resnično želite pomoči pri hišnih opravilih, ampak to se ne bo zgodilo čez noč. Pred tem bo za opravljanje hišnih opravil potrebno več vašega časa, saj jih boste opravljali skupaj z otrokom, da bodo v njih uživali in bili kasneje motivirani, da jih opravijo sami.

Zakaj je ta strategija vredna vašega časa? Namesto da bi se otroci opravilom izogibali ali se z vami prepirali glede njih, bodo razvili pozitiven odnos do njih, uživali v občutku, kako je lepo prispevati k družini, premagovati izzive in dokazovati svoje sposobnosti. Vse to zato, ker so opravila začeli doživljati kot priložnost za povezovanje z vami!

Spodnji seznam hišnih opravil in odgovornosti za osnovnošolske otroke vam daje okvir, obvezno pa ga morate prilagoditi svojemu otroku in družinskim okoliščinam. Pomembno je, da počasi povečujete stopnjo svobode in odgovornosti, ki jo ponudite otroku, hkrati pa mu nudite toliko podpore, kot jo potrebuje in toliko časa kakor ga potrebuje.

Bodite pozorni, da se seznami hišnih opravil osredotočajo na področja, ki jih vaš otrok lahko nadzoruje, in ne na hišna opravila, katere vi želite, da jih opravi. Ko se osredotočamo na opravila, ki jih otrok “mora” opraviti, ustvarjamo konflikte moči. Če se namesto tega osredotočimo na to, kako otroku pomagamo prevzeti nadzor nad njegovim življenjem, in ga podpremo pri učenju vsake nove veščine, bo otrok sčasoma želel prevzeti odgovornost. 

Preden pogledamo opravila, za katere osnovnošolski otroci lahko prevzamejo odgovornost, bi rada predstavila preprosta opravila, za katere lahko prevzamejo odgovornost že otroci v predšolskem obdobju. Odgovornost lahko prevzamejo za pospravljanje igrač, pripravljanje in pospravljanje mize, ter osnovna gospodinjska opravila (razvrščanje perila, čiščenje površin). Sami lahko izbirajo oblačila in se odločajo, kaj in koliko bodo pojedli (znotraj zdravih smernic). Učijo se samostojnosti pri uporabi stranišča in prehranjevanja, ter sodelujejo pri urejanju svoje sobe. Prav tako lahko odločajo, s kom in kdaj se bodo igrali in/ali se bodo udeležili družabnih dogodkov. Te naloge krepijo njihovo samostojnost in občutek odgovornosti.

Poglejmo si opravila in odgovornosti, ki jih lahko prevzamejo osnovnošolski otroci:

Odgovornosti ki jih lahko prevzamejo otroci stari od 6 do 9 let:

Vse zgoraj našteto, in:

  • Kako porabiti svojo žepnino.
  • Dokončanje domačih nalog.
  • Priprava šolskega nahrbtnika večer pred poukom.
  • Kako preživeti prosti čas (ko so druge odgovornosti opravljene).
  • Ali bodo obiskovali obšolske dejavnosti in katere.
  • Priprava preprostih prigrizkov in malice zase.
  • Hranijo domače živali.
  • Pomagajo pri pripravi obrokov.
  • Pomagajo pri praznjenju in nalaganju pomivalnega stroja.
  • Pomagajo pri pripravi seznamov in pakiranju kovčkov za izlete.
  • Pomagajo pri nakupovanju živil.
  • Zlagajo svoje perilo.

Odgovornosti ki jih lahko prevzamejo mladostniki stari od 10 do 12 let:

Vse zgoraj našteto, in:

  • Skrb za osebno nego: lasje, nohti itd.
  • Druženje s prijatelji (na s starši dogovorjeni lokaciji)
  • Samostojno bujenje, urejanje in odhod v šolo (vi ste lahko rezervni načrt).
  • Ostanejo sami doma, z določenimi pravili.
  • Perejo svoje perilo.
  • Kosijo travo in vrtnarijo.

Odgovornosti ki jih lahko prevzamejo mladostniki stari od 13 do 15 let:

Vse zgoraj našteto, in:

  • Druženje s prijatelji in vrnitev domov ob dogovorjeni uri.
  • Zaslužijo denar (pomoč sorodnikom, sosedom ipd.).
  • Upravljajo s svojim denarjem.
  • Varujejo mlajše sorojence.

Otroci se učijo odgovornosti skozi izkušnje in priložnosti, ki jim jih ponudimo. Ključ do uspeha je postopno uvajanje opravil, prilagajanje njihovim zmožnostim ter spodbujanje občutka samostojnosti in odgovornosti. Namesto da razmišljamo o hišnih opravilih kot o obveznostih, jih lahko vidimo kot dragoceno priložnost za krepitev vztrajnosti, sodelovanja in samoiniciativnosti.

Ko otrokom zaupamo in jim omogočimo, da prispevajo k družinskemu življenju, jim dajemo popotnico za prihodnost. Ne gre le za čisto stanovanje ali opravljene naloge, temveč za razvoj življenskih veščin in vrednot.

Povezane objave

DNEVNA RUTINA

Vzpostavitev dnevne rutine otrokom pomaga doseči cilje in bolj zdravo življenje s prepoznavanjem ovir, postavljanjem jasnih ciljev in ustvarjanjem navad. Pomembno je premagovanje izzivov s strategijami za organizacijo in vzdrževanje…
Preberi več

© 2024 Nika Kristan 

Če želite biti obveščeni o delavnicah in webinarjih pustite svoj e-mail.